Wat verandert er aan het verbruik?

Doorgaands : Veel meer rijplezier bij een vaak iets verminderd gemiddeld verbruik!

Waarom? Probeer eens aan 80km/u te rijden zonder gas te geven : doe dit in 6de versnelling, en herhaal dit nog eens in 3de versnelling.

Wat merkt U? De motor remt veel harder in 3de dan in die 6de versnelling. Redenen? De wrijvingsweerstand van de motor is in die 3de versnelling aan 80km/u duidelijk hoger dan in die 6de versnelling. Let intussen op het motortoerental! Inderdaad : in die 3de is die duidelijk hoger dan in die  6de versnelling : de motor moet nl. in die 3de versnelling duidelijk meer omwentelingen doen per afgelegde weg dan in de 6de versnelling bij diezelfde afgelegde weg.
Conclusie : hoe hoger de gekozen versnelling : hoe trager de motor draaid, hoe minder wrijvingverlies per afgelegde weg, dus hoe zuiniger.

Door nu het motorkoppel te verhogen kan men gemakkelijker in een hogere versnelling rijden zonder echt nog wezenlijk te moeten inleveren t.o.v. de oorspronkelijke originele prestaties van één versnelling lager. M.a.w. terugschakelen naar een kleinere versnelling is dus minder benodigd. Na een oordeelkundig uitgevoerde softwareaanpassing gecombineerd met een dergelijke "comfort"-rijstijl kan men dan vaak merkelijk minder verbruiken doordat het gemiddeld motortoerental en dus de gemiddelde motorwrijvingsverliezen gereduceerd kunnen worden.

Meer nuttige "verbruiks"-tips hierover kan U vinden op volgende sites: www.hetnieuwerijden.nl of http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/rijstijltips/#opdeweg

U hebt geen enkel idee wat wrijvingsweerstand of frictie van een motor is? Neem eens Uw grasmaaier en probeer hem op hang te trekken (=starten) met behulp van de koord. Soms lastige karwij niet? Nochtans maar een heel klein motortje.. 


Indien men na een tuningsingreep continu voluit zouden gaan rijden (=steeds vollast), dan zal men logischer wijze meer gaan verbruiken. Dit is echter in functie van het huidige verkeer niet meer haalbaar, en zelfs niet toelaatbaar! De praktijk? : Veel meer rijplezier bij een vaak iets verminderd gemiddeld verbruik!

Betreft verbruik gemeten volgens (Europese) rijcyclusvoorwaarden heeft dit echter geen enkele invloed. Meer kan U hierover vinden op : Wat is de invloed op de CO2 uitstoot?

Wenst U meer info mbt theoretisch en praktijk verbruik? : http://www.werkelijkverbruik.nl
















Wat verandert er aan het verbruik?