Vermogenbank? Is een vermogenbank wel een vermogenbank?

Er bestaan eigenlijk 2 verschillende types van "vermogentestbanken" : namelijk de geremde testbanken en de inertie/acceleratietestbanken. De meeste "vermogentestbanken" zijn van het goedkopere type inertie/acceleratie. Het meetprincipe bestaat erin een gekende massa te versnellen in een bepaalde tijd (vermogen = massa x versnelling x afstand / tijd) . Deze banken zijn vrij eenvoudig van concept en nemen niet al te veel plaats in waardoor ze vaak integreerbaar zijn in de werkvloer. Maar ze zijn ook niet erg nauwkeurig, en dit om diverse redenen. Een voorbeeld : 2 identieke wagens met identiek vermogen worden gemeten. Doch de ene heeft zwaardere stalen velgen, de andere lichtere alu- of magnesiumvelgen.. U zal allicht terecht opmerken dat zo'n verschil word ondervangen tijdens het uitbollen (opmeten van vermogenverlies). Er zijn echter ook nog heel wat andere factoren die eveneens nog een rol spelen zoals de acceleratieverrijking (benzinemotoren) tijdens zo'n acceleratiemeting, waardoor men eigenlijk een vertekend beeld krijgt van de meting.
De betere banken zijn van het type "geremd". Hiermee kan men de motor op een constant toerental "vast houden". Met zo'n banken kan men perfect gaan "mappen" door de prestaties van de motor "per stap" te gaan beoordelen. De energie die nodig is om de motor (wielen) te remmen is dan in evenwicht met de energie die de motor (wielen) dan levert. Bovendien kan men het vermogenverlies (bij een auto al gauw 15-25%!) nauwkeuriger opmeten door het geheel aan te drijven (4-kwadranten-principe) en kan men eveneens aan uitlaatgasanalyse doen. Dergelijke meting is logischer wijze veel betrouwbaarder. Er zijn er echter weinigen die ze hebben.. Wenst U op een neutrale wijze de vermogenstoename van Uw wagen te weten na een tuningsingreep, dan is er eigenlijk maar 1 principe toepasbaar : ga met de wagen rijden en chronometreer hem tijdens een herneming (diverse malen voor en na de tuning). De wagen bevind zich dan in zijn natuurlijke "biotoop", en het is uitgerekend dan (op de weg) dat hij beter moet presteren! Het is bovendien betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig zelf te controleren.

Bosch FLA 206 4x4 vermogensbank
Vermogenbank? Is een vermogenbank wel een vermogenbank?