Wat is een "ECU" en hoe werkt die?

Een "ECU" of m.a.w. "motormanagementsysteem" bestaat uit razendsnelle microprocessoren die hun programma's "uitvoeren" dewelke in de "chip" zijn voorgeprogrammeerd, dit afhankelijk van hun diverse opgemeten parameters.

Hiervoor een woordje uitleg : de motoren van de hedendaagse voertuigen worden door een computer beheerd: de zogenaamde Motorstuureenheid, Motormanagement System of Engine Control Unit, afgekort ME, MMS of ECU. ECU staat soms ook wel eens voor Electronic Control Unit. Bij dieselmotoren word de ECU vaak EDC genoemd wat staat voor Electronic Diesel Control.
De ECU beheerd alle motorfuncties zoals o.a. het ontstekings- en inspuittijdstip, de inspuithoeveelheid, de gasklep, de turbodruk enz. De motorregeling gebeurt op basis van diverse opgemeten parameters zoals motortoerental, belastingsgraad (= ca. stand gaspedaal), motortemperatuur, aangezogen luchtdebiet, geschakelde versnelling enz.

De feitelijke ECU-werking is het opmeten van deze parameters, de vooraf-geprogrammeerde kenvelden (de 3-dimensionele "berglandschappen" of "curves") te raadplegen en die dan in "real-time" uit te werken/verrekenen zodoende de gewenste regeling plaatsvind.

Hedendaagse ECU's hebben bovenop de "normale" motorregelingen vaak nog andere taken zoals antidiefstalbeveiliging (samen met transponder-systeem), cruise-control, regeling airco (deels), noodloopregeling, het opslaan van motorstoringen ed. Deze laatste kunnen dan bij de dealer uitgelezen worden door middel van OBD-uitleesapparatuur. OBD staat voor On Board Diagnose. Een ECU is dus een aardig stukje technologie.



Wat is een