Een aantal factoren pleiten niet bepaald in hun voordeel : eerst en vooral om te beginnen : de batterij en bijhorende levensduur alsook de warmte(over)belasting ervan, of althans de mogelijkheid hiervan. Om deze redenen bestaat er bij elektrische voertuigen een zeer nauwgezet energiemanagement : alle ingaande en uitgaande stromen alsook de temperaturen van de batterijen (cel per cel..) worden bijzonder goed bewaakt en vergeleken met simulerende berekeningsmodellen. Bij enige afwijking hiervan kan het voertuig in veiligheid worden gezet.
Bovenop dit gegeven zijn elektrische voertuigen vaak geconnecteerd met het “draadloze internet” : Software-updates gebeuren gewoon zonder nog bij een dealer te moeten langsgaan. Maw stel dat je een voertuig softwarematig zou “chip-tunen” dan is de kans zeer reëel dat ten gevolge een software-update per draadloos internet enige tijd later opnieuw overschreven kan en zal worden en aldus terug origineel zal gaan presteren..
Een “Pedal-box” tuning bieden wij niet aan : dit is een louter psychologisch gegeven waarbij dezelfde maximum prestaties onveranderd blijven, alsook dezelfde prestaties blijven bestaan doch echter bij een geringere gaspedaalstand : “dankzij” een externe module dewelke tussen het gaspedaal en het management word geplaatst ontstaat er een nerveuzere gaspedaalreactie bij eenzelfde gaspedaalstand, zonder echter dat de maximumprestaties veranderen : maw puur “psychologisch” en dus feitelijk zinloos maw waardeloos, en dus weggesmeten geld..
Op het ogenblik van dit schrijven bieden aldus wij geen “chiptuning” aan voor elektrische wagens omwille de hier bovenstaande redenen.