Hoe kan men nu na een tuningsingreep weten als het vermogen en koppel wel degelijk is toegenomen?
Dit is vrij eenvoudig te controleren d.m.v. bvb. een simpele chronometing. Indien men tussendoor niets wijzigt aan de versnellingsbakverhoudingen, bandenmaat enz. kan men dit doen door het voertuig te laten hernemen voor en na de tuningsingreep van bvb. 100 naar 140km/u in 5de versnelling, of nog beter (veiliger) van 1500-4000tr/min. in 3de of 4de versnelling. Meet men in standaardconfiguratie een tijd op van bvb. 12 sec. en na de tuningsingreep nog 9 sec. : 1-(9sec./12sec.) = gemiddeld +25% toename aan vermogen & koppel binnen het gemeten toerentalgebied (bij 90pk is dat dan 90+25%=112,5pk..). Uiteraard dient dit te gebeuren onder identieke omstandigheden (vlakke weg, zelfde brandstof en weersomstandigheden enz) en moet men dit aanzien als een "vuistregel". Men kan dit ook laten controleren door naar een vermogenstestbank te gaan, maar kies dan een onpartijdige. Vele "tuners" komen tot hogere verbeteringen op papier dan in werkelijkheid. Bij een vermogenmeting op een rollentestbank word het vermogensverlies van de aandrijflijn (versnellingsbak enz.) samengeteld met het beschikbare vermogen aan die wielen om zo tot het totale vermogen thv het vliegwiel te weten te komen. Door stiekem achter de rug van hun klant de verliezen te wijzigen bekomt men uiteraard, althans op papier, en na de samentelling van die gewijzigde verliezen, tot een betere koppel- en vermogenscurve. Vraag dus steeds naar het opgemeten vermogenverlies van de aandrijflijn en vergelijk dit met de metingen van voor en na de tuningsingreep. Doorgaands word het vermogenverlies aan de wielen opgemeten direct na de vermogenmeting en dit tijdens het "uitbollen" van die wielen (er bestaan ook andere methodes, maar deze worden zelden toegepast omwille de complexere meetwijze). Bij een zelfde snelheid moet dit uiteraard identiek blijven (bvb. 20kW verlies bij 100km/u voor en na de ingreep, of bvb. 20kW verlies bij 100km/u voor de ingreep en ca. 24kW verlies bij 120km/u na de ingreep = ca. 1kW per 5km/u). Nog beter is het gemeten vermogen te vergelijken voor en na de ingreep, dit ter hoogte van de wielen : bvb. voor : 100kW bij 120km/u in 4de versnelling en na : 125kW bij 120km/u uiteraard eveneens in 4de versnelling : dwz 125kW/100kW = +25%kW). De meest neutrale en onpartijdige meting is de eigen meting met de chrono in de hand : zelf meten is dus de boodschap!
U zal dan wel eveneens tot de conclusie komen dat men tijdens het hernemen nooit tot 100% identieke tijden komt. Het beste is min ca. 5x de hernemingstijden op te nemen en dan de gemiddelde waarde hieruit nemen.