Waarom is tuning niet leverbaar af fabriek?

Constructeurs dienen op diverse punten aan hele hoge eisen te voldoen en aldus compromissen te sluiten. Brandstofkwaliteit alsook emissie-eisen die voor een constructeur veel hoger liggen ivm de homologatie dan tov de emissiecontrole tijdens een gewone technische keuring. Deze marge laat al behoorlijk wat ruimte tot 'aanpassingen'.

Anderzijds zijn er ook landelijke verschillen zoals bepaalde Duitse merken het vermogen reduceren van bvb. 177pk naar 163pk en dit speciaal voor de wagens bestemd voor bvb. de verhuur, de leasing of de Belgische markt (fiscale redenen, waardoor het voertuig na reducering commercieel beter verkoopbaar word). Andere constructeurs beperken dan bvb. voor de gehele Europese markt het vermogen op bvb. 136pk wat voor hun dan een uniformiteit oplevert tijdens de productie.

Ivm diezelfde uniformiteit van productie zijn er dan weer andere constructeurs die, om meerkeuze aan motorversies te kunnen aanbieden, eenvoudigweg hun "volvermogen-motor-versies" gewoon maar "down-tunen" of "depoweren" door enkel hun software aan te passen, zonder verdere wijzigingen op technisch vlak (motoren, versnellingsbak, remmen..). Bij dergelijke "marketing"wagens kunnen bijzonder hoge vermogenswinsten geboekt worden, zonder verhoogde kans op schade tov hun volvermogen-versies!

BMW X6 op de 4x4 vermogensbank
Waarom is tuning niet leverbaar af fabriek?