Kan de DPF-roetfilter worden verwijderd?

 

KAN DE DPF-ROETFILTER WORDEN VERWIJDERD?

Principieel raden we dit af.

Mijn dealer meld mij dat mijn roetfilter compleet verstopt zit en dat deze dient te worden vervangen. Wat te doen? Eerst en vooral UW DEALER alle SENSOREN GRONDIG laten CONTROLEREN op correcte werking/meetwaardes. Uw voertuig dient hiervoor min. 8u stil te hebben gestaan : alle waardes dienen dan op plausibiliteit te worden gecontroleerd : bvb. o.a. om en bij de 1013mbar en om en bij de 15grC. Vaak loopt het hier al grondig mis : bvb. een laaddruk van 250mbar (=1263mbar absoluut), en dit zonder dat de motor draait, of een DPF temperatuur van 120gr na 8u niet te hebben gewerkt..  Uiteraard is zoiets fout, maar toch blijven (rechtsreeks oorzakelijke) foutcodes afwezig! Foutief gemeten laaddruk heeft automatisch aanleiding tot foutieve berekening van de vullingsgraad van het DPF : zogezegd verstopt, in werkelijkheid niet verstopt of omgekeerd!!

Inderdaad : vaak word met de vinger gewezen richting dure DPF maar in 95% van de gevallen zit de werkelijke oorzaak bij een .. simpele en relatief goedkope sensor!..

Naast meestal problemen met de sensoren kunnen nog de oorzaak zijn : gescheurde of verstopte slangetjes naar DPF-verschildruksensor, lekkende intercooler of lekkende luchtslangen, lekkende EGR-kleppen, gebruik van extreem slechte brandstof (met op lange termijn uiteindelijk blijvende problemen met de injectoren), benzine getankt ipv diesel (smelten van KAT!, KAT-restanten verstoppen dan het DPF), loszittende KAT-monoliet (KAT-restanten verstoppen dan het DPF), verstopte luchtfilters, gebruik van verkeerde motorolie (low SAPS olie is vereist), huis-aan-huis-verpleging (te extreme korte ritten)..

Uw roetfilter is door een van bovenstaande oorzaken oververzadigd geraakt? : reinigen van DPF kan ook dan nog : zie bvb. WWW.DIFITEC.BE

Onthou dat - in tegenstelling tot wat men zou denken - 400.000km met eerste DPF roetfilter helemaal geen uitzondering is!! (Een roetfilter is ontworpen voor een levensduur van ca. 250.000km bij gemiddelde gebruiksomstandigheden).

Verwijderen van het DPF is niet het aanpakken van de oorzaak = verwijderen van het DPF is dus onprofessioneel en milieuonvriendelijk!

Gelieve ons aldus aub NIET te contacteren met een vraag tot verwijdering van het DPF roetfilter, EGR-kleppen, SCR-/AdBlue-installaties enz. : dergelijke aanvragen zullen normaal gesproken worden geweigerd of maw niet worden beantwoord!! We wensen ons in elk geval ver te distantiëren van dergelijke (meestal onnodige) milieudelicten!

En bovendien.. : de meeste wagens met roetfilter hebben thv de achterbumper een rechte uitlaat(pijp) tov een niet roetfilterversie : daar worden de uitlaatgassen naar beneden gericht en tegen de grond opengeblazen.. Uw roetvrije uitlaat(pijp) en achterbumper kunnen en worden na het verwijderen van de DPF besmeurd met roetaanslag!.. Daarenboven loopt men het risico op de technische controle een rode kaart te verkrijgen..

Bezint voor ge begint!

Kan de DPF-roetfilter worden verwijderd?