Moet het onderhoudsinterval worden ingekort?

Wij raden aan de voorgeschreven onderhoudsintervallen van Uw voertuig in te korten met minimaal ca. 10%.

Veel hangt af van de gebruiksomstandigheden. Zijn deze logisch hoeft de interval niet echt ingekort te worden. Bij zware belastingsomstandigheden (bvb. regelmatig slepen van aanhanger) is het zelfs raadzaam de onderhoudsintervallen tot 20% (of zelfs nog meer) in te korten.

Bij sommige voertuigen hoeft de versnellingsbak zogezegd nooit te worden ververst van olie omwille deze wisselbakken zouden zijn voorzien van zogenaamde "long-life-olie". Bij dergelijke voorschriften raden wij aan deze olie alsnog toch te verversen om de ca. 60.000 à 100.000km

Te vroeg onderhoud is in elk geval beter dan net iets te laat!

Behalve.. :
betreffende de allereerste voorgeschreven motoroliewissel van een nieuw voertuig raden wij aan in elk geval exact de fabrieksvoorschriften nauwgezet op te volgen. Vaak word de eerste-montage-motorolie te vroeg vervangen door een (te) hoogwaardige olie. Dit kan aanleiding geven tot een blijvend te hoog motorolieverbruik omwille de motor nog niet de kans heeft gehad zich volledig te kunnen "inlopen" (lees "roderen"). Belangrijk is dat de schraapveren zich volledig hebben kunnen inlopen op de cilinderwand en omgekeerd. Is dit proces niet voltooid en er word toch olie gewisseld dan kan het zijn dat dit proces niet meer vorderd. In extremis doet zich dan "verglazing" voor op het loopvlak van de cilinderwand met blijvend olieverbruik tot gevolg.

Voor de Mercedes-insiders onder ons : inloopolie of "eerste-bedrijfs-olie" valt onder norm bvb. MB225.11/225.12/225.14 (Low SPAsh, DPF) terwijl "gewone motorolie" of "service-olie" valt onder norm bvb. MB228.51 of MB229.31/229.51.. (Low SPAsh, DPF) met daarbij nog eens keuzes van 5W30 of 10W40 enz. Meer info : zie http://bevo.mercedes-benz.com/

Vuistregel : Een motorolieverbruik van 0,75l/5000km is perfect logisch. Een olieverbruik van 2l/5000km is behoorlijk hoog doch nog steeds aanvaardbaar. Een olieverbruik van minder dan 0,25l/5000km wijst mogelijks naar olieverdunning door brandstof (slechte verbranding, condensatie, lekkende pompverstuivers enz.). Meer info kan U vinden in de handleiding van Uw voertuig of bij Uw dealer.

710.. of OIL?..  :)



Moet het onderhoudsinterval worden ingekort?