Chiptuning BMW EDC17C41 en EDC17CP45

Saturday, 11 October 2014

 

Chiptuning BMW EDC17C41 en EDC17CP45 (en andere EU5, EU4 en EU3..) : kan BMW dit nu detecteren of niet?..

(EDC17C41 en EDC17CP45 betreft wagens met o.a. motortypes : N47D20C, N47D20D, N57D30A, N57D30B, N57D30C..)

Het antwoord is onomstotelijk : JA!  ..Wat sommige aanbieders ook moge beloven..

Chiptuning via motorsoftwareaanpassing houd in dat men wijzigingen aanbrengt in de binaire tekst.

Hierop gebeuren 3 binaire controles :

1)      een klassieke checksumcontrole (elke startbeurt, controle binnenin de ECU)

2)      een handtekeningscontrole o.a. tijdens de flash (controle op originaliteit van de flash, controle van interne tuning binnenin de ECU)

3)      een vingerprint controle d.m.v. diagnosetester (controle op aanwezigheid van interne tuning, echter extern gecontroleerd bvb. door server via online aangesloten diagnosetester)

Punt 1 betreft een wijdverspreide en eenvoudige bvb. “CRC”-checksum en is goed gekend. Het hoofddoel van deze controle is de ECU zichzelf inwendig te controleren op defecten van zijn geheugen. Deze controle gebeurd bij elke boot/opstart van de ECU (maw interne controle).

Punt 2 is een RSA-versleutelde checksumcontrole : verre van eenvoudig om te kraken doch bvb door middel van krachtige computers uiteindelijk na langere duur alsnog kraakbaar. Onjuist uitgerekende RSA-handtekening zal aanleiding geven tot het niet meer kunnen starten van de motor. Bij een correct uitgerekende RSA-handtekening zal de motorstuurdoos van zich zelf denken dat hij voorzien is van een originele calibratiesoftware en dus opstarten mogelijk laten. Maw de tuningdetectie heeft geen tuning vast kunnen stellen (ondanks de tuning!). Deze controle gebeurde na elke OBD-flash en heden meer en meer ook bij elke boot/opstart van de ECU (maw interne tuningscontrole). Heden moet men zelfs een paswoord genereren om een flash op te vragen of in te programmeren.

Punt 3 : de vingerprint-controle door de diagnosestester : deze valt eenvoudigweg niet te omzeilen. Waarom niet : men controleert tuningsgevoelige fragmenten in de binaire tektst (bvb dakbegrenzing motorkoppel, injectietijdtabellen enz.). Elk voertuig heeft een chassisnummer met aldus gekende voertuigconfiguratie zoals type versnellingsbak, type motor waarbij type ECU-hardware, ECU type calibratiesoftware enz. enz. De diagnosetester zal een (geautomatiseerde) controle  uitvoeren mbt het chassisnummer op de calibratiesoftware en deze informatie doorsturen naar de fabrieks-server : cruciaal is hierbij dus het chassisnummer en de calibratie-identificatienummer : elke softwareversie heeft een unieke vingerprint en is dus goed gekend door de constructeur. Een identieke softwareversie met een afwijkende vingerprint = detectie van tuning.. ..ook al is de RSA-handtekening evenwaardig uitgerekend als op fabrieksniveau..

Men kan het principe van punt3 zowat vergelijken met een originele calibratiesoftware die gekend is door 2 tuners. Eén van de 2 tuners brengt daar wijzigingen aan en herprogrammeert die in een wagen. De wagen word naar de 2de tuner gebracht en deze leest hem (onwetende van de aangebrachte tuning) opnieuw uit. Hij vergelijkt de file (en filenaam/calibratie-identificatienummer) met de andere (originele en gekende) file en stelt dus uiteraard de onderlinge verschillen vast.. De 2de tuner heeft dus vast kunnen stellen dat er een wijziging werd aangebracht en detecteert dus een ..”tuning”..

In bijlage een tuningsdetectie van BMW dewelke geschiede begin ..2010.. op een ..EU3!..

Menig tuner beweert nog steeds (oktober 2014) dat (hun) programmatie niet detecteerbaar is. Nog straffer is dat diezelfde “tuner” beweert niet te kunnen garanderen dat dit in de toekomst zo zal blijven omwille nieuwere tuning-detectie-technieken. Of is zijn bewering een overjaarse marketing stunt daterende uit 2009?.. Wij zijn inmiddels 5 jaar verder..  ..ofwel is dit een poging tot zichzelf in te dekken ("paraplu") van deze "menig tuner"..

 

Wat nu? Een echte chiptuning of een externe ECU?

Het is zowat kiezen tussen cholera en de pest..

Chiptuning – mits correct uitgevoerd – geniet uiteraard de grootste voorkeur. De regel- en instelmogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt. Alleen is opsporen van een tuning een koud kunstje mbv de merk-diagnosetester (zie hierboven) : het is binair : of het is origineel of het is het niet , al scheelt het maar ene bit.. Bovendien dient de ECU te worden geopend. Desonanks veruit de beste en meest professionele oplossing wanneer het voertuig niet meer onder waarborg valt.

Tuning mbv een externe ECU : veel minder mogelijkheden, veel lagere fijnheid enz. Echter zeer moeilijk te detecteren omwille het systeem moeilijk te onderscheiden valt van productie- en slijtagetolerantie.. Fysiek wel vaststelbaar, maar evenzeer verwijderbaar voorafgaande bezoek aan dealer. Maw de noodgedwongen beste oplossing wanneer het voertuig nog onder waarborg valt..